Subscribe:

Pages

Thursday, June 16, 2011

main guli

antara hobi ku masa zaman kanak-kanak ialah main guli. sila lihat gambar guli di bawah ini bagi yg tak kenal lagi bagaimana rupanya.


Bukan nak masuk bakul angkat sendiri tapi kenyataannya, HBB adalah kategori pandai dan selalu menang bila main guli. Bila dah menang biasanya HBB akan simpan dalam tin MILO saiz besar, bila dah penuh akan dijual atau "lelong". Lelong di sini bukanlah jual lelong tapi beri kepada org lain dgn cara mencampakkan guli dan mereka berebut2 mengutip guli tersebut. Bahagian "lelong" ni HBB paling suka kerana boleh lihat mereka berebut2. HBB tinggal dirumah pangsa LPK, Pelabuhan Kelang. Rumah HBB di tingkat 3. Selalunya HBB akan lelong guli tersebut di bhg beranda/belakang rumah. Mula2 HBB akan jerit bahawa HBB nak lelong guli, maka berkumpullah budak2/kwn2 yg nak guli... maka HBB lemparkan sikit dulu.. maka berebut2lah mereka utk mendapatkan guli tsbt. Bahagian ini paling HBB suka, ketika mereka sedang sibuk mengutip guli, HBB akan lemparkan lagi dlm kuantiti yang banyak... masa inilah HBB tergelak sakan kerana ada guli yg kena atas kepala mereka, hehehhee (jahat ke?... hehehe). walaupun sakit, mereka tetap terus mencari dan mengutip guli tersebut.

Bagaimana HBB boleh selalu menang ye???hebat tak? HBB main guli gunakan akal tahu.. :-).

kita ambil satu contoh permainan yang kami panggil masa kecik2 dulu sbg "main lesen". Ok bagaimana "main lesen" ini dilakukan. Sebagai contoh ada 3 org pemain (HBB, A & B). Setiap pemain diminta menyerahkan 10 biji guli (jumlah bergantung kpd persetujuan pemain2 yang ada). Guli yg terkumpul diletakkan secara rawak dalam petak yg dilakar di atas tanah pada saiz lebih kurang 1x1 kaki persegi. Kemudian setiap pemain berdiri berdekatan dgn petak dan seterusnya membaling gundi/induk sejauh yang mungkin dari petak tersebut (tidaklah terlalu jauh, biasanya dlm 10 kaki lbh dari petak). Kemudian jarak gundi bagi setiap pemain akan diukur, mana2 gundi yang paling jauh akan diberi keutamaan kepada pemain tersebut utk memulakan permainan dahulu utk mendapatkan "lesen".

Apa dia induk/gundi??
ialah sebiji guli lain dalam simpanan pemain yang dipanggil sebagai induk/gundi. Biasanya gundi dipilih berdasar bentuk dan warna yg spesel dlm guli tersebut. Biasanya kita percaya guli tersebut akan bawa kemenangan atau ong... hehehe. masa kanak2 pun dh percayakan perkara pelik2.

Apa dia lesen??
lesen disini ialah kebenaran utk mematikan pihak lawan (pemain lain) dgn cara membaling gundi kita dan kena gundi pihak lawan.

Bagaimana mendapatkan LESEN??
caranya ialah mebaling gundi ke dalam petak sehingga dapat mengeluarkan sebiji guli yg berada dalam petak tanpa gundi tertinggal di dalam petak. Jika gundi kita tertinggal di dalam petak, maka kita juga dikira mati.

Setelah memperolehi lesen kita boleh bunuh pemain lain dgn membaling gundi kita dan kena gundi pemain lain, maka pemain lawan dikira mati dan tidak layak meneruskan permainan. Lebih cepat kita dapat bunuh pemain lawan lagi cepat pemain tamat, maka dapatlah kita ambil semua baki guli yang masih berada di dalam petak. Semua pemain akan berusaha untuk mendapatkan lesen supaya dia boleh bunuh pemain lain, pemain yang tidak dapat lesen lagi sentiasa khuatir di bunuh oleh pemain lain. Maka mereka sentiasa cuba menjarakkan diri dari pemain yang ada lesen. Sementara itu pemain yg berlesen boleh terus mengeluarkan guli yg masih berbaki di dalam petak. Jika semua guli telah berjaya habis dikeluarkan maka permainan di kira tamat. Maka bolehlah mulakan permainan baru.


Bagaimana HBB selalu menang??.. xmain tipu ye tapi gunakan akal.

setelah dapat lesen HBB akan cuba bunuh pemain lawan. Jika ada 2 orang pemain(A&B) lawan yg belum ada lesen. yang jaraknya agak berjauhan antara sama lain dan juga arah yg berbeza. Katakan pemain A berada 4kaki keutara, dan pemain B pula 6kaki keutara pemain A. Jika HBB baling gundi pemain A dengan tepat dan kena maka gundi HBB akan kebelakang, maka jarak gundi HBB dan gundi pemain B mungkin lbh dari 6kaki di mana semakin sukar utk membaling dgn tepat dan kena. Apa yg HBB lakukan, ialah baling gundi HBB ke gundi pemain A, betul2 kena bahagian atas gundi A, maka gundi HBB akan bergerak semakin dkt dgn gundi B. hehehe. begitulah corak pemikiran HBB semasa masih kanak2 lagi. HBB sudah applikasikan fizik semasa kanak2 lagi.

bijak tak??? hehehehe

5 comments:

nadiRASUL@iman said...

fuhh!! jaguh guli rupanya en hashim!! wiwwit~ kecik2 pon da geliga :D

Adlan said...

wah! hahaha..seronok laa maen guli dlu..nak nak bila dah dpt lesen...mulah memasing nak bunuh-membunuh..hehe..letop jugak En.hashim maen guli..siap nak matikan teros dua-dua guli (A&B). Tak bagi peluang langsung! haha..sy penah cube laa nak matikan guli A biar kene betul2 atas guli A itu, tapi kebarangkalian nyer agak susah sekali.hahaha..tgn pengkar (bhs n9) hehe..

cT_engr said...

HBB i follow u...!!
suka plak main guli...teringat zaman kecik2...=)

HBB said...

ct aisyah... follow jgn xfollow... hehehe

Unknown said...

Kenangan indah memori lama...

Post a Comment